Bookmark and Share     Sitemap

Sikkerhedsregler

Din, ponyerne og hestenes sikkerhed er vigtig for os.

Vi forventer derfor, at alle kender og følger de sikkerhedsregler, der er fastlagt. Vi opfordre til, at reglerne genbesøges mindst én gang årligt.

Sikkerhedsregler er udarbejdet med udgangspunkt i Dansk Ride Forbunds anvisninger.

Vi beder forældre gennemgå sikkerhedsreglerne sammen med deres børn. Forældre har ansvar for, at deres børn kender og overholder reglerne.

Vi henstiller til, at alle bidrager til at vi har et sikkert miljø for både rytter, ponyer og heste.

På forhånd tak for hjælpen.

Du kan læse gældende sikkerhedsregler her:

1. Ingen ridning uden godkendt ridehjelm. Rideklubben har ridehjelme til udlån.
  2. Alle elever anbefales at bære ridehjelm ved al omgang i stald og ved/ med hest. Elever under 16 år anbefales på det kraftigste til at bære ridehjelm ved al omgang med hestene og ponyerne.
  3. Bær sikkerhedsmæssigt korrekt fortøj i stalden (lukkede sko) og under ridning (korte/ lange ridestøvler eller en støvle med en lille hæl, fx gummistøvler) (INGEN klipklapper, crocs, sandaler osv.).
  4. Bær sikkerhedsvest ved springning, samt langærmet bluse.
  5. Ingen børn færdes i stalden eller ridehus uden opsyn af voksne (18+).
  6. Det er ikke tilladt for ryttere at tale i mobiltelefon i undervisningstiden. Generelt er al brug af mobiltelefon på hesteryg ikke tilladt.
  7. Der må ikke løbes i stalden, i ridehusene eller nær hestene.
  8. Ved stævne, hvor der er meget aktivitet på staldgangen, bør helt små børn kun opholde sig i ridehuset som tilskuere (dvs. Ingen klapvogne m.m. på staldgangen).
  9. Det er ikke tilladt at ryge indendørs. Rygning skal foregå udendørs ved de afmærkede områder (ingen rygning nær halm og wrap).
  10. Fastgør dig aldrig til hesten, ved f.eks. at vikle træktov rundt om hånden eller livet.
  11. Før altid en hest i trense eller træktorv. Træk ALDRIG hesten i kun grime.
  12. Du må aldrig rykke/flå/save hesten i munden med biddet. Din træner kan i så fald bede dig stige af hesten.
  13. Du må kun anvende en pisk til almindelige korrektion og til fremdrift af hesten. ALDRIG som afstraffelse.
  14. Du må aldrig anvende sporer uhæmmet.
  15. Efterlad aldrig hesten på staldgangen eller i vandspiltorv (eller bundet i boksen) uden opsyn.
  16. Staldgangen må ikke bruges til opbevaring af redskaber, striglekasser osv. HUSK altid at sætte ting på plads og rydde op efter dig selv. Stil evt. dine ting ind i hestens boks under ridning.
  17. Dækkener må ikke efterlades på staldgangen eller ved spiltorv, placer dem i stedet over boksens kant, mens du rider. Er du i tvivl om, hvordan du spænder et dækken korrekt, spørg da din træner om hjælp.
  18. Vi råder til aldrig at ride med hættetrøje, tørklæde eller løst hår, da disse ting kan skabe en særlig farlig situation ved fald fra hesten.
  19. Ridning med tyggegummi er ikke tilladt på grund af faren for kvælning, hvis det kommer galt i halsen.

Du kan downloade sikkerhedsreglerne ved at trykke her
Suså Rideklub | Engelstoftevej 10, Glumsø - Danmark | bestyrelse.susaa@gmail.com